Berthold Bodo Flaig

Berthold Bodo Flaig
Shareholder

Without Bodo Flaig, there would be no SINUS-Milieus. His career with us began 40 years ago with the creation of this social and target group model. Even now, he still prefers to work with pen and paper, not least for esthetic reasons.

In contrast to the patchwork biography common today, B.B. Flaig can look back on a dead straight curriculum vitae. He joined the Institute in 1970, even before it was named SINUS: after studying psychology and philosophy, he began as a research manager at "Angewandte Sozialpsychologie", the forerunner of SINUS-Institut of which he has been Managing Director since 1991. During his many years with us, he has developed the Institute into a specialist in milieu-sensitive research and consulting. He was even once voted one of the 50 most important communications managers in Germany – although he would never mention the fact himself.

His work focuses on the analysis of brands and corresponding target group lifeworlds and on research into socio-cultural change.

He enjoys spending his free time in an alternative-lifestyle village in Andalusia (which he co-founded in the 1970s), in his garden in Heidelberg, or in his apartment in one of Berlin’s pre-war buildings.

Book Publications

  • Calmbach, Marc / Flaig, Berthold Bodo / Gaber, Rusanna / Gensheimer, Tim / Möller-Slawinski, Heide / Schleer, Christoph / Wisniewski, Naima (2024): Wie ticken Jugendliche? SINUS-Jugendstudie 2024. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung. Online: https://www.bpb.de/shop/buecher/schriftenreihe/549130/wie-ticken-jugendliche-sinus-jugendstudie-2024/
  • Barth, Bertram / Flaig, Berthold Bodo / Schäuble, Norbert / Tautscher, Manfred (Hrsg.), korrigierte Publikation (2024):Praxis der Sinus-Milieus®. Gegenwart und Zukunft eines modernen Gesellschafts- und Zielgruppenmodells. Überarbeitete und ergänzte 2. Auflage, Wiesbaden: Springer VS.
  • Calmbach, Marc; Flaig, Berthold Bodo; Edwards, James; Möller-Slawinski, Heide; Borchard, Inga; Schleer, Christoph 2020: Sinus-Jugendstudie 2020. Lebenswelten von Jugendlichen im Alter von 14 bis 17 Jahren in Deutschland, Bonn – Bundeszentrale für politische Bildung
  • Hempelmann, Heinzpeter & Flaig, Berthold Bodo 2019: Aufbruch in die Lebenswelten. Die zehn Sinus-Milieus® als Zielgruppen kirchlichen Handelns, Wiesbaden
  • Calmbach, Marc; Flaig, Berthold Bodo; Möller-Slawinski, Heide 2018: Kirchenmitglied bleiben? Ergebnisse einer repräsentativen Befragung des Sinus-Instituts unter Deutschlands Katholiken, hrsg. von der MDG Medien-Dienstleistungs Gesellschaft, Heidelberg und München
  • Barth, Bertram; Flaig, Berthold Bodo; Schäuble, Norbert; Tautscher Manfred (Hrsg.) 2018: Praxis der Sinus-Milieus®. Gegenwart und Zukunft eines modernen Gesellschafts- und Zielgruppenmodells, Wiesbaden
  • Calmbach, Marc; Borgstedt, Silke; Thomas, Peter Martin; Borchard, Inga; Flaig, Berthold Bodo 2016: Wie ticken Jugendliche 2016? Lebenswelten von Jugendlichen im Alter von 14 bis 17 Jahren in Deutschland, Wiesbaden
  • Reformierte Kirche Kanton Zürich & SINUS-Institut (Hrsg.), Autor: Flaig, Berthold Bodo 2012: Lebenswelten. Modelle kirchlicher Zukunft. 2 Bände: Sinusstudie und Orientierungshilfe, Zürich
  • Burda GmbH (Hrsg.), Autor: Flaig, Berthold Bodo 1993: Wohnwelten und Gärten in Ostdeutschland. Alltagsästhetik, Wohnmotive, Wohnstile, Gartenwerte und Gartenstile in den neuen Bundesländern, Offenburg
  • Flaig, Berthold Bodo; Meyer, Thomas; Uelzhöffer, Jörg 1993: Alltagsästhetik und politische Kultur. Zur ästhetischen Dimension politischer Bildung und politischer Kommunikation, Bonn
  • Ueltzhöffer, Jörg & Flaig, Berthold Bodo 1981: 5 Millionen Deutsche: Wir sollten wieder einen Führer haben … Die SINUS-Studie über rechtsextremistische Einstellungen bei den Deutschen, Reinbek bei Hamburg

Articles and brochures

  • Flaig, Berthold Bodo 2019: Die Sinus-Milieus® – Basissegmentierung der Gesellschaft auf Grundlage von Wertorientierungen und Lebensstilen, in: Kotler, Philip et al.: Grundlagen des Marketing, München
  • Flaig, Berthold Bodo und Barth, Bertram 2014: Die Sinus-Milieus 3.0. Hintergründe und Fakten zum aktuellen Sinus-Milieu-Modell, in: Zielgruppen im Konsumentenmarketing, Hrsg. Marion Halfmann, 105-120, Wiesbaden
  • Barth, Bertram & Flaig, Berthold Bodo 2013: Was sind Sinus-Milieus? Eine Einführung in die sozialwissenschaftliche Fundierung und Praxisrelevanz eines Gesellschaftsmodells, in: Peter Martin Thomas & Marc Calmbach (Hrsg.): Jugendliche Lebenswelten. Perspektiven für Politik, Pädagogik und Gesellschaft, Berlin / Heidelberg, 11-32
  • Wippermann, Carsten & Flaig, Berthold Bodo 2009: Lebenswelten von Migrantinnen und Migranten, in: Aus Politik und Zeitgeschichte 5/2009
  • AGF Arbeitsgemeinschaft Fernsehforschung (Hrsg.), Autor: Flaig, Berthold Bodo 2007: Die Sinus-Milieus im AGF-Fernsehpanel, in: Fernsehzuschauerforschung in Deutschland, Frankfurt a. M.
  • Flaig, Berthold Bodo 2001: Werbung braucht Marktforschung. Beispiel: Sinus-Milieus in Ost und West, in: Museumsstiftung Post und Telekommunikation (Hrsg.): Wunderbare WerbeWelten. Marken, Macher, Mechanismen, Heidelberg
  • Flaig, Berthold Bodo 2001. Milieu, in: Lexikon der Presse- und Öffentlichkeitsarbeit, Hrsg. D. J. Brauner et al., 261-263, München und Wien

Studies

  • Calmbach, Marc; Flaig, Berthold Bodo; Eilers, Ingrid 2013: MDG-Milieuhandbuch 2013, München und Heidelberg
  • Antidiskriminierungsstelle des Bundes & Sinus Sociovision GmbH (Hrsg.), Autor: Flaig, Berthold Bodo 2008: Diskriminierung im Alltag. Wahrnehmung von Diskriminierung und Antidiskriminierungspolitik in unserer Gesellschaft, Heidelberg
  • Burda und SINUS (Hrsg.), Autor: Flaig, Berthold Bodo 1991: Wohnwelten in Deutschland 2, Offenburg, 3. Auflage
Berthold Bodo Flaig – Shareholder

Want to get in touch and learn more?

Infoportal

Haben Sie bereits bei uns ein Konto eingerichtet, so können Sie sich einfach mit Ihrer E-Mail-Adresse und Ihrem Passwort hier anmelden.

Sorry, login failed. Please check your username and password.